پایتون چیست؟

می‌توان با استفاده از محیط شل (Shell) پروژه‌های کوچک پایتون را انجام داد. اما، در صورتی که قصد پیاده‌سازی پروژه‌های بزرگ‌تری با پایتون وجود داشته باشد، استفاده از یک ویرایشگر کد اختصاصی یا یک محیط توسعه تلفیقی (IDE)‌ انتخاب بهتری خواهد بود. هر IDE‌ یا ویرایشگر کد برای پایتون با دیگری متفاوت است. این تفاوت‌ها در ویژگی‌ها، رابط کاربری (UI) و موارد دیگر نمود پیدا می‌کنند. در این مقاله، برخی از IDEها و ویرایشگرهای کد شاخص و پراستفاده توصیه شده توسط اجتماع پایتون، معرفی شده‌اند. پیش از معرفی بهترین IDE برای پایتون ، بهتر است ابتدا به این مسئله پرداخته شود که IDE و ویرایشگر کد چه هستند و همچنین چه نیازمندی‌هایی برای یک محیط توسعه پایتون لازم است؟


IDE و ویرایشگر کد چه هستند؟
چه یک توسعه‌دهنده تازه‌کار و چه باتجربه باشد، نیاز به یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) یا یک ویرایشگر کد برای پیاده‌سازی مهارت‌های کدنویسی خود دارد. پیش از ارائه فهرستی از بهترین IDEها برای پایتون و معرفی ویرایشگرهای کد مناسب برای این زبان برنامه‌نویسی،‌ در این بخش از مطلب بهترین IDE برای پایتون ، به شرح چیستی IDE و ویرایشگر کد پرداخته شده است. در ادامه، به این سوال پاسخ داده شده است که IDE چیست؟

IDE چیست؟
IDE سرنامی برای عبارت «Integrated Development Environment» و به معنی محیط توسعه یکپارچه (تلفیقی | ادغام شده) است. IDE برنامه‌ای است که توسعه نرم‌افزار با استفاده از آن انجام می‌شود. IDE از ابزارهای رایج توسعه نرم‌افزار در قالب یک رابط گرافیکی یکپارچه و کاربر پسند تشکیل شده است. همان‌طور که از نامش پیداست، IDEها ابزارهای بسیاری را با هم تلفیق می‌کنند که به طور خاص در توسعه نرم‌افزار کاربرد دارند. این ابزارها معمولاً شامل موارد زیر هستند:

ویرایشگری که برای مدیریت و نوشتن کدها طراحی شده است؛ چنین ویرایشگری معمولاً‌ امکاناتی مثل برجسته‌سازی نحوی (Syntax Highlighting) و تکمیل خودکار کد (Auto Completion) را با خود به همراه دارد.

ابزارهای ساخت، اجرا و خطایابی؛ 
یک سیستم ساخت محلی خودکار برای ایجاد یک ساخت محلی از نرم‌افزار، مثل کامپایل کردن کد منبع کامپیوتر؛ 
همچنین، از یک خطایاب برای آزمایش نرم‌افزار توسعه داده شده در یک IDE استفاده می‌شود.
نوعی از کنترل منبع

اکثر IDEها از زبان‌های برنامه‌نویسی بسیاری پشتیبانی می‌کنند و امکانات و ویژگی‌های دیگری هم دارند. به همین دلیل IDEها معمولاً‌ دارای حجم زیادی هستند و دانلود و نصب آن‌ها ممکن است زمان‌بر باشد. همچنین، ممکن است برای استفاده صحیح از IDEها نیاز به دانش و مهارت پیشرفته وجود داشته باشد. در ادامه مطلب بهترین IDE برای پایتون ، شرح مختصری پیرامون چیستی یک ویرایشگر کد و تفاوت آن با IDE بیان شده است.

ویرایشگر کد چیست؟
کد ادیتور یا ویرایشگرهای کد نیز نرم‌افزارهایی مشابه یک ویرایشگر متن مثل Notepad ویندوز هستند که امکانات بیش‌تری به آن‌ها اضافه شده است. یک ویرایشگر کد اختصاصی می‌تواند به سادگی یک ویرایشگر متن به همراه امکاناتی نظیر برجسته‌سازی نحوی (Syntax Highlighting)، قابلیت‌های قالب‌بندی کد و سیستم پیشنهاد‌دهی باشد. می‌توان از جمله ویرایشگرهای کد محبوب به Atom ،Sublime Text و Visual Studio Code اشاره کرد.

اکثر ویرایش‌گرهای کد خوب می‌توانند کدها را اجرا کنند و خطایابی انجام دهند. بهترین ویرایشگرهای کد، با سیستم‌های کنترل نسخه نیز در تعامل هستند. در مقایسه با IDEها، یک ویرایشگر کد خوب معمولاً کوچک‌تر و سریع‌تر است، اما اغلب امکانات کم‌تری دارد. بنابراین، بهتر است انتخاب میان IDE و ویرایشگر کد را بر اساس نیازمندی‌ها و نوع پروژه انجام داد. در ادامه مقاله بهترین IDE‌ برای پایتون ، ویژگی‌ها و نیازمندی‌های یک محیط کدنویسی مناسب برای پایتون شرح داده شده است.

بهترین IDE برای پایتون چه ویژگی‌هایی دارد؟
فهرست ویژگی‌ها و امکانات در هر IDE متفاوت است. اما، از جمله ویژگی‌های اساسی که کدنویسی به زبان پایتون را ساده‌تر می‌کنند، می‌توان به ذخیره و بارگذاری مجدد فایل‌های کد، پشتیبانی از خطایابی، برجسته‌سازی نحوی و سایر موارد اشاره کرد. در ادامه این بخش، هر یک از امکانات و ویژگی‌های مورد نیاز بهترین IDE برای پایتون و یک ویرایشگر کد مناسب فهرست و شرح داده شده‌اند. ممکن است نیازمند‌ی‌های بیش‌تری نسبت به آنچه در ادامه فهرست شده برای یک پروژه مورد نیاز باشد، اما موارد زیر قابلیت‌های اساسی و پایه‌ای هستند که یک IDE باید ارائه دهد.

ذخیره و بارگذاری مجدد فایل‌ها و کدهای منبع: واضح است که یک IDE یا ویرایشگر کد باید امکان ذخیره‌سازی و بارگذاری مجدد فایل‌های پروژه را داشته باشد. در غیر اینصورت، نمی‌توان آن را یک IDE نامید.

اجرای کدها از داخل محیط توسعه: یک IDE باید دارای یک کامپایلر داخلی برای اجرای کدها باشد. در صورتی که توسعه دهنده ناچار باشد برای اجرای کدهای پایتون از محیط توسعه یا ویرایش خارج شود، آن برنامه تنها یک ویرایشگر متن ساده خواهد بود و نمی‌توان آن را یک IDE یا ویرایشگر کد نامید.

پشتیبانی از عیب‌یابی: امکان خطایابی گام‌به‌گام کدها در حین اجرا، یک ویژگی اساسی در تمام IDEها و اکثر ویرایشگرهای کد به حساب می‌آید.

برجسته‌سازی نحوی: امکان مشاهده سریع کلمات کلیدی (کلیدواژه‌ها)، متغیرها و نمادها در کدهای پایتون، خواندن و درک کدها را بسیار ساده‌تر می‌کند.

قالب‌بندی خودکار کدها: یک ویرایشگر یا IDE خوب برای پایتون، می‌تواند علامت دو نقطه را در انتهای یک گزاره If یا While (دستورات شرطی در پایتون) شناسایی کند و بر اساس آن، به صورت خودکار در خط بعدی دندانه‌گذاری (تورفتگی | Indentation) ایجاد کند.

به طور قطع ممکن است ویژگی‌های متعدد دیگری مورد نیاز توسعه‌دهندگان باشد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان کنترل کد منبع، یک مدل گسترش (Extension Model)، ساخت و آزمایش ابزارها، مستندات راهنمای پایتون و سایر موارد را نام برد. با در نظر داشتن این امکانات، در ادامه مطلب بهترین IDE برای پایتون ، مروری بر برخی از ابزارهای همه‌منظوره‌ای انجام شده است که می‌توان برای توسعه با زبان پایتون از آن‌ها استفاده کرد. در واقع، می‌توان بهترین IDE برای پایتون یا بهترین ویرایشگرهای کد پایتون را در دو دسته ابزارهای همه‌منظوره و ابزارهای اختصاصی جای داد.

ابزارهای همه‌منظوره IDEها و ویرایشگرهای کدی هستند که با اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی، فناوری‌ها و پروژه‌های نرم‌افزاری مختلف سازگاری دارند و با نصب افزونه‌ها و اعمال شخصی‌سازی‌های لازم می‌توان توسعه پایتون را در آن‌ها انجام داد. از طرف دیگر، دسته دیگری از IDEها و ویرایشگرهای کد وجود دارند که به طور اختصاصی برای پایتون توسعه داده شده‌اند. حال پیش از معرفی بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد همه‌منظوره مناسب برای توسعه پایتون، دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی پایتون برای افرادی معرفی شده‌اند که قصد شروع یادگیری مهارت برنامه‌نویسی و زبان پایتون را دارند.

[ بازدید : 57 ]

[ دوشنبه 20 ارديبهشت 1400 ] 19:39 ] [ عیسی رحیمی ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]